Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2010

Λογοτεχνικός διαγωνισμός για τον Παρθενώνα

Ο διεθνής λογοτεχνικός διαγωνισμός που πραγματοποιεί η οργάνωση Ελληνικού Πολιτισμού «Νόστος» στην Αργεντινή, με θέμα «Μάρμαρα του Παρθενώνα: ιστορία μιας κλοπής ή η κλοπή της ιστορίας», παρατείνεται έως τις 31 Ιανουαρίου.
Η παράταση της ημερομηνίας υποβολής των λογοτεχνικών κειμένων κρίθηκε αναγκαία λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης των ενδιαφερομένων από όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την πρόεδρο του «Νόστου», δρ. Χριστίνα Τσαρδίκος. «Οι λογοτεχνική διαγωνισμοί που θεσπίσαμε πριν από τρία χρόνια, με θέματα ελληνικού ενδιαφέροντος, κατέδειξαν το μεγάλο ενδιαφέρον και την αγάπη που τρέφουν για την πατρίδα οι Φιλέλληνες, που συμμετείχαν αθρόα, μαζί με τους Έλληνες από όλο τον κόσμο», επισημαίνει η πρόεδρος και προσθέτει:
«Το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα, η αδικία που συντελείται με την μη επιστροφή τους στη γενέτειρα, δεν αφορά μόνο εμάς, αλλά όλους τους πολιτισμένους λαούς της γης. Και αυτό δείχνουν οι μέχρι τώρα συμμετοχές, που είναι πολλές και ενδιαφέρουσες, από όλες τις ηπείρους, γεγονός που μας ικανοποιεί αφάνταστα. Στόχος μας, άλλωστε, είναι να ενώσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους σε μια φωνή, σε μια γραπτή παράκληση του κόσμου των Γραμμάτων, μέχρι την ευόδωση του δίκαιου αιτήματος για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, από το Βρετανικό Μουσείο, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης».
Εκτός από την «Ένωση Λογοτεχνών Αργεντινής», με την οποία ξεκίνησε το διαγωνισμό για πρώτη φορά, ο «Νόστος», συνεργάζεται φέτος με το Κέντρο Ελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών «Φώτιος Μαλλέρος», του πανεπιστημίου της Χιλής, το μοναδικό στο είδος του στη Λατινική Αμερική (έτος ίδρυσης, 1968), υπό τον καθηγητή Μιγκουέλ Καστίγιο Ντιντιέ, με την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών και Συγγραφέων των Πέντε Ηπείρων, τη Διασπορική Λογοτεχνική Στοά, από την Αυστραλία και την Ελληνική Κοινότητα Λίμας, Περού. Ο διαγωνισμός του «Νόστου» πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Ελλάδας στην Αργεντινή.
Πληροφορίες: Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Νόστου ( www.nostosonline.gr ) για να μάθουν τις λεπτομέρειες για την υποβολή των κειμένων τους στον διαγωνισμό.
ΠΗΓΗ:
http://www.clickatlife.gr/story/biblio/logotexnikos-diagonismos-gia-ton-parthenona?id=1914881
http://www.nostosonline.gr/en/

Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου 2010

Ηλίας Βενέζης

"Η λογοτεχνική πορεία ενός ακόμα πεζογράφου της Γενιάς του ’30, του ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ (πραγματικό όνομα ΗΛΙΑΣ ΜΕΛΛΟΣ [ΚΥΔΩΝΙΕΣ (ΑΪΒΑΛΙ), 1898 ή 1904-ΑΘΗΝΑ, 1973]), εν μέσω της καταστροφής της ΣΜΥΡΝΗΣ, της απώλειας της Μεγάλης Ιδέας, της εμπειρίας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της Εθνικής Αντίστασης διαγράφεται στο επεισόδιο της σειράς «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ». Θα διδαχθεί στη ΜΥΤΙΛΗΝΗ τα πρώτα γράμματα, για να επιστρέψει στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, και μετά την Καταστροφή θα οδηγηθεί αιχμάλωτος στα τάγματα εργασίας της Ανατολής και κατόπιν πρόσφυγας στη ΜΥΤΙΛΗΝΗ. Το 1932 εγκαθίσταται στην ΑΘΗΝΑ. Ο συγγραφέας των μυθιστορημάτων «ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ 31328» (πρώτη μορφή 1925, δεύτερη και ολοκληρωμένη 1931), «ΓΑΛΗΝΗ» (1939), «ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ» (1943) αρθρογραφεί στον ημερήσιο Τύπο και έχει συνειδητή επιλογή την εργασία του στην τράπεζα μέχρι το 1957 και την ήσυχη οικογενειακή ζωή. Για το έργο του βραβεύεται το 1940 με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας και με Έπαινο της Ακαδημίας Αθηνών, εκλέγεται ακαδημαϊκός το 1957 και τιμάται με πληθώρα θέσεων σε σημαντικά πνευματικά ιδρύματα της χώρας (Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή κ. ά.). Βιβλικός και μειλίχιος ραψωδός των προσωπικών του εμπειριών από την προσφυγιά και τον ξεριζωμό και νοσταλγός της χαμένης μνήμης, η λογοτεχνική του φόρμα εκκινεί από το πραγματικό για να οδηγηθεί στο φανταστικό και μιλά με αμεσότητα αλλά και ειρωνεία για τη βιωμένη πραγματικότητα του ίδιου, της γενιάς του και του ανώνυμου και πληγωμένου πλήθους της εποχής του. Στο επεισόδιο διασπείρεται σημαντικό «εθνικό» και προσωπικό του καλλιτέχνη αρχειακό υλικό, ενώ μιλά για τον πεζογράφο και άνθρωπο ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ η κόρη του ΑΝΝΑ ΒΕΝΕΖΗ-ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ, που επικυρώνει την απλότητα και την καρτερικότητά του χαρακτήρα του πατέρα της."
ΠΗΓΗ: ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ.

Σάββατο, 4 Δεκεμβρίου 2010